Slideshow har vært et nyttig virkemiddel helt i fra tiden da man brukte lysbilder og fram til Powerpointens glansdager. Men er slideshow nå noe som er helt avleggs?
Faktisk brukes slideshow i dag mye, men i form av video på nett og i sosiale medier. Å lage en video med bevegelige bilder og tekst er enklere og mindre tidkrevende enn å lage en vanlig video. De kan også kommunisere veldig godt. Men da er forutsetningen at disse er godt laget.
Her er våre tips for en god slideshow video:
Skriv et manus:
Formuler hva du ønsker å få fram i korte setninger og arranger dem i en logisk rekkefølge. En god tommelregel er at setningene skal kunne leses på 3-4 sekunder.
Ta egne bilder, unngå stock om mulig:
De fleste mobiltelefoner kan i dag ta god kvalitet. Det er derfor ikke noen stor sak å ta noen bilder som er relevant for det videoen skal handle om. Enten det er en presentasjon av en bedrift, personer, et produkt, en tjeneste eller noe annet. Du kan bruke Stock-bilder til nød, men det kan lett se litt mindre ekte og autentisk ut.
Finn et egnet program:
Du trenger programvare som tillater bevegelige bilder, tekst og overganger.
De fleste videoredigeringsprogrammer for desktop eller mobil kan brukes for å lage slideshow. De fleste har effekter som å zoome inn og ut av bilder, legge på animerte titler og overganger mellom “slidene”.
Programmene vi bruker er Premiere Pro og After Effects (Adobe) men det finnes som sagt mange alternativer, både betalt og gratisprogrammer.
Med disse retningslinjene og litt øvelse bør det være mulig og lage en engasjerende og informativ slideshow-video som kan brukes til markedsføring, opplæring, salg eller informasjon.
Her er noen eksempler på slidehow videoer til inspirasjon: