Mange bedrifter velger å ansette egne folk for markedsføringen. Dette kan være hensiktsmessig i forhold til tilgjengelighet og dedikasjon til bedriften.
Når du skal ansette en digital markedsfører så er det viktig at du vet nøyaktig hva slags oppgaver denne personen skal utføre.
Det finnes mange ulike områder og oppgaver innenfor markedsføring. I tillegg finnes det flere ulike typer markedsføring. Det første som må klarlegges er altså hva slags markedsføring som skal benyttes i din bedrift. Dette kan variere veldig, avhengig av faktorer som: bedriftens størrelse, bransje, produkter/tjenester, målgrupper og så videre.
Når dette er gjort så blir det neste steget å lage en strategi og en plan for det som skal utføres. Om dere i bedriften ikke ønsker å gjøre denne biten selv så er det mulig å leie inn en konsulent eller et byrå til dette.
Når planen er langt er det langt enklere å se hva slags ekspertise dere trenger. Hvis planen er å lage innhold for sosiale medier så må dere finne noen som er flink til dette. Om dere trenger noen til å sørge for søkeoptimaliserte nettsider eller betalt annonsering så må dere finne noen som behersker disse områdene.
De fleste markedsførere spesialiserer seg innenfor et begrenset område.
Det er derfor viktig at den dere ansetter er god på, og trives med akkurat de oppgavene de skal utføre hos dere. Om deres markedsføringsplan er omfattende enten tidsmessig eller spenner over flere ulike områder, så bør dere nok vurdere å ansette mer enn en person. Eller eventuelt bruke eksterne ressurser på de delene dere ikke selv har inhouse-kompetanse på.
Det er mulig å ansette noen som er nyutdannet og ikke har erfaring innen markedsføring, men da bør forventningene senkes betraktelig. Markedsføring er et stort og komplekst felt med rask utvikling. For en uten særlig erfaring vil det bli en bratt læringskurve og antakelig en del prøving og feiling.
Oppsummering:
Når din bedrift vurderer å ansette noen som skal jobbe med digital markedsføring, er det viktig å tenke gjennom hvilke oppgaver dere trenger utført og lage en plan. Om dere skal få god nytte av den eller de dere ansetter bør vedkommende være kompetent på de viktigste oppgavene dere trenger utført. Det vil alltid bli en vurdering om hva som er mest hensiktsmessig for dere; enten å ansette ressursene dere trenger internt, å bruke eksterne byråer eller en kombinasjon av disse.
Om du lurer på noe angående ressurser innenfor digital markedsføring så ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat. Kanskje vi til og med har personen dere trenger i vårt nettverk.