Det brukes mer og mer både på trykk, i digitale presentasjoner og på nett. Infografikk eller «info graphics» som det kalles på engelsk. Kort forklart så handler det om å tydeliggjøre data og informasjon ved hjelp av diagrammer, oversikter, grafer, modeller, illustrasjoner osv. Infografikk kan være i 2D eller 3D, statisk eller animert. Det som ofte går igjen er estetisk tiltalende layout, form og farger. Men har det egentlig noe for seg eller er det bare jåleri?

InfografikkHer er noen av fordelene ved å bruke infografikk:

  • Ved å bruke estetisk tiltalende infografikk blir det langt mer lystbetont for brukere å fordøye innholdet.
  • Ved å lage et ryddig presentasjons- oppsett med bruk av gjenkjennelige symboler og fargekontraster vil det bli langt enklere å forstå betydningen i dataene.
  • De fleste husker noe visuelt bedre enn noe de kun har lest eller hørt. Ved bruk av god infografikk huskes altså innholdet bedre.

Det finnes også fallgruver med bruk av infografikk. Her er noen av dem:

  • fallgruveHvis grafikken er for omfattende kan det bli for mye av det gode. Det er ofte en fordel å gjøre det enkelt ved å utheve det mest essensielle fremfor å bruke mange illustrasjoner samtidig.
  • Grafikken bør være relevant og samsvare med budskapet du ønsker å få frem. Grafikken er der for å forenkle forståelsen, ikke gjøre det mer komplisert.
  • Animert infografikk kan være utrolig virkningsfullt. Men her er det viktig at det ikke blir for mye som beveger seg på en gang, slik at det blir vanskelig å vite hva man skal fokusere på.

Hvis man tar disse tingene i betraktning så vil infografikk kunne være til nytte for de fleste som kommuniserer noe, enten det er i presentasjoner, på nett/sosiale medier eller på trykk.

Her er noen ressurser for infografikk:

Powerpoint: Presentasjons-programmer som Powerpoint har ofte mange funksjoner for å lage infografikk. Man kan også finne og laste ned gratis eller betalte Powerpoint-maler på nett.

Stock-foto firmaer: Deres nettsteder tilbyr ofte bilder og Illustrator maler som kan kjøpes og modifiseres: IStock photo, Shutterstock, Adobe stock. Noen har også gratis nedlastning mot at man krediterer tilbyderen: Freepik

Design og reklamebyråer: Å bruke profesjonelle tilbydere gir som regel det beste resultatet. Hvis man skal utføre større prosjekter er det ofte verdt å investere litt for å få god grafikk.