Markedsføring handler i bunn og grunn om å formidle et budskap til en gruppe mennesker. I den forbindelse er det noen ting man bør tenke på. Her er noen tips:


1. Kartlegg målgruppen for ditt budskap.

Tidligere har det vært vanlig at man prøver å få så mange følgere og likes som mulig for å nå et bredt spekter av mennesker. Ideen bak denne strategien er at dess flere mennesker man spør dess større er sjansen for at noen sier ja. Ulempen er at man sitter igjen med en stor andel følgere som egentlig ikke er så interessert i det du har å tilby. Ved å kartlegge hvem som er målgruppen for ditt produkt/tjeneste eller budskap er det mye lettere å skaffe de rette følgerne.

 

2. Tilpass budskapet til mottaker.
Hvis man for eksempel har et produkt eller tjeneste man ønsker å selge så bør ikke produktet i seg selv være budskapet. Budskapet bør være hvilken verdi produktet eller tjenesten vil ha for de i målgruppen. Du må altså forsøke å se ting fra kundens perspektiv.

 

3. Legg opp en helhetlig strategi for hvordan nå målgruppen med budskapet.
Her finnes det ingen fasit da det kommer seg helt an på hva budskapet/målgruppen er. Det finnes i dag veldig mange ulike kanaler og uttrykksformer innen markedsføring. En nøkkel er å prøve ulike tiltak, måle responsen og tilpasse strategien der etter. Du kan enten gjøre markedsføringen selv eller overlate det til profesjonelle mediebyråer.

 

direct-sales1-e13703460243424. Bygg opp en krets av gode følgere.
«Gode følgere» er de som passer i målgruppen og som gjerne responderer på din markedsføring. Det er ofte gunstig å produsere godt innhold f.eks via artikler eller blogg for at brukere skal se verdien av å følge deg.

 

5. Plei forholdet til følgerne
Det er mer viktig enn noen gang å bygge relasjoner til potensielle kunder. Når du har noen følgere så sørg for at de holdes «varme» med oppdateringer, nyheter, kampanjer og tilbud slik at de ved behov kontakter deg først.