Når du har laget eller kjøpt en ny video, er det mye du kan gjøre med optimalisering for å utnytte den best mulig. Her gir vi noen nyttige tips:

 

1. Legg til underteksting.

Det er dessverre slik at mange ikke har tilgang på lyd når de sjekker sosiale medier. Det er for eksempel mange som oftest har lyden skrudd av på mobilen. Det er også gunstig med undertekst for døve. Det er derfor veldig hensiktsmessig å legge til underteksting på video. Det finnes flere programmer som kan brukes for å legge til tekst. En av de enkleste måtene er å bruke YouTubes eget verktøy for dette. Når du har lastet opp filmen til din YouTube konto kan du gå inn under Videobehandling og velge Teksting fra rediger-menyen. Her kan du enten lage teksten direkte i verktøyet eller  laste opp en forhåndslaget undertekst fil i format .SRT eller lignende. Hvis du lager en ny tekst til filmen i YouTube kan du laste ned teksten som en fil og benytte den på facebook og andre steder.

Legg til teksting for video i YouTube

Legg til teksting for video i YouTube

 

2. Velg et interessant oppstartsbilde for videoen.

Før man spiller av en video vises et bilde. Ofte velges dette vilkårlig av kanalen du laster opp. Av og til kan bildet som vises være midt inne i filmen og kanskje ikke se bra ut. Det du ønsker er å vise et oppstartsbilde som gjør at brukeren får lyst til å se videoen. Bildet bør derfor være relevant for innholdet og samtidig se bra ut estetisk. I de fleste videokanaler som YouTube og facebook kan bildet velges fra et utvalg, eller det kan lastes opp et eget bilde.

Få mest mulig effekt ut av din video

Velg oppstartsbilde for video i YouTube

 

3. Deaktiver foreslåtte videoer etter avspilling.

Hvis du bruker f.eks YouTube som kanal og henter ut embed kode for å legge filmen inn på din nettside kan du velge å ikke vise foreslåtte videoer når den er ferdigspilt. Dette anbefales fordi du ikke kan styre hvilke forslag som kommer opp, og at brukeren kan bli distrahert til å klikke videre inn på helt andre videoer.

Skru av foreslåtte videoer når avspillingen av video er ferdig i YouTube

Skru av foreslåtte videoer ved ferdig avspilling

 

4. Gjør videoen godt synlig på nettside eller i artikkel.

De fleste foretrekker å se en video framfor å lese tekst. For de som kommer til en nettside med masse tekst så vil de kanskje klikke seg ut av siden. Da video er gunstig for å fange brukerens oppmerksomhet bør de da ligge høyt oppe og godt synlig på nettside eller i artikkel.

 

5. Post videoen på sosiale medier.

Video er ypperlig for å spre ditt budskap. Det er derfor viktig å få den ut til så mange som mulig. Del gjerne både fra bedriftskontoer og via dine private kontoer.

 

6. Bruk videoen som annonse.

Det finnes mange kanaler hvor du kan annonsere eller «booste» videoinnlegg. Det gjelder for eksempel: Facebook, Google ads, Linkedin, Instagram, m.m. Slik annonsering koster litt, men kan være verdt investeringen for å nå ut til mange nye kunder. Her er det viktig å tenke strategisk i forhold til hvilken kanal/plattform du bruker og hvordan du legger opp annonsen. Dette igjen avhenger av hvilken målgruppe du vil nå ut til og hva du ønsker å oppnå.

 

Ta kontakt med oss hvis du lurer på noe. Vi er her for å hjelpe!

Kategorier: BloggVideo