YouTube generasjonen har tøyet strikken ganske langt for hvordan det er akseptabelt å framstå i en video. Men er stil noe man trenger tenke på når man lager video for bedrifter i dag?
Det viktigste er at videoen virker naturlig og ekte.
Publikummet vil oppdage ganske fort om noe er kunstig eller påtatt. Det er ofte en fin balanse mellom å framstå profesjonell og for glattpolert. Man kan få tillit til en person som fremstår med ryddig og profesjonell stil, men hvis personen ser ut til å leve i en perfekt, glossy drømmeverden, blir mange mistenksomme og kanskje til og med frastøtt. Det er også en grense mellom å framstå hverdagslig og å virke useriøs.
Stilen bør til en viss grad tilpasses din bransje og målgruppe.
Hvis du jobber med finansrådgivning så kan det virke lite tillitsvekkende å sitte i en sliten kjeller med en flekkete t-skjorte eller hoodie. Dette er satt litt på spissen, men prinsippet er litt det samme som at man tilpasser klærne og hvordan man ter seg etter firmaet man jobber i. Det handler om å gjøre et positivt inntrykk overfor følgere, kunder, kollegaer over tid.
Stilen bør være konsekvent.
Hvis du først har begynt med litt finere klær så bør du fortsette med dette og ikke bytte mellom fint og hverdagslig i samme typen video fra uke til uke. Det samme gjelder måten du presenterer. Grunnen til at dette er viktig er at folk flest liker kontinuitet. Mangel på kontinuitet blir ofte assosiert med upålitelighet.
Stilen bør være iøynefallende
Noe av det som er poenget med video er å forsterke sanseinntrykket. Å se noen som sitter helt statisk uten ansiktsuttrykk og med lite farger, er ikke akkurat inspirerende. Igjen setter jeg det litt på spissen, men poenget er altså at du gjerne kan bruke farger og kontraster mellom deg og bakgrunn. Så finnes det selvsagt også en grense for hvor det går fra å være iøynefallende til å bli distraherende.
Kort oppsummert
Det kan være lurt å tenke igjennom hvordan man ønsker å framstå i videoene og å finne sin stil. Dette gjelder alt fra hvilke klær du har på deg, hvordan du står/sitter, hvordan du snakker, hva slags bakgrunn du bruker, kvaliteten på video, bilde, lyd osv. Spør gjerne venner/kollegaer om tilbakemelding på en video før du eventuelt publiserer.