Bedrifter i vekst vil stadig ha behov for å ansette nye personer. Det finnes flere gode grunner til at din bedrift burde vurdere å bruke et ekstern hjelp for rekruttering framfor å gjøre jobben selv.

En rekrutteringsprosess tar mye tid og ressurser. Dette krever:

  • Oversikt og systemer med tilgang til de beste kandidatene.
  • Kunnskap å skrive gode og treffende stillingsutlysninger.
  • Kompetanse å plukke ut de beste kadidatene i søkermassen.
  • Innsats og årvåkenhet for å sørge for at kandidatene følges opp godt nok slik at de beste ikke forsvinner til konkurrentene.
  • Systematisk nøyaktighet for å screene kandidater og finne ut om de er rette person, både med tanke på kvalifikasjoner og at de passer inn i bedriftens kultur.

Hvis bedriften har egne folk som jobber med rekruttering så går dette som regel bra. Men hvis det overlates til f.eks avdelingsledere eller andre så tenderer det til å bli “venstrehåndsarbeid”. Altså noe man gjør innimellom de egentlige ansvarsoppgavene. Da skal det mye til å følge opp alle de nevnte punktene godt nok.

Feilansettelser er kostbart

En rekrutteringsprosess er som sagt ressurskrevende.

Når man omsider får ansatt noen og begynt å lære dem opp så har det blitt brukt både tid og ressurser. Det er sannsynligvis blitt brukt penger på selve ansettelsen samt lønn til den ansatte.

Hvis det så etter en stund skulle vise seg at personen ikke fungerer godt nok eller av andre grunner ikke kan fortsette i jobben, så må man som regel begynne prosessen på nytt.

Det kan jo hende at noen av de andre kandidatene man hadde med i prosessen fremdeles er tilgjengelig, men absolutt ingen garanti. Tiden og pengene man har brukt på denne personen har da kanskje vært forgjeves.

En Proffice-undersøkelse fra november 2006 viste at feilansettelser koster norske bedrifter 2,4 milliarder kroner i året.

Feilansettelser kan gjøre skader i bedriften

Hvis en person som er feilansatt gjør en dårlig jobb kan det føre til erstatningskrav eller tap av kunder/avtaler. Det kan også føre til interne problemer som stridigheter, misfornøyde/ demotiverte ansatte, oppsigelser eller lignende. Det er derfor meget viktig at kandidaten som velges er nøye sjekket på alle områder før kontrakten underskrives.

 

Konklusjon:
Det å rekruttere/ ansette nye personer til bedriften din er en krevende prosess som ikke bør undervurderes. Det er viktig å så langt det er mulig sørge for at de som ansettes er rette person for stillingen og for bedriften deres. Om dere ikke er utrustet for dette internt så bør dere investere i hjelp utenfra.

-Et godt rekrutteringsbyrå har kunnskapen, erfaringen og rutinene som skal til for å finne de beste kandidatene. En slik aktør er flinke til å lytte til dere som kunder og forstå hvilke behov og ønsker dere har. De utfører de mest tidkrevende og vanskelige delene av rekrutteringen og presenterer de beste kandidatene for dere. Det er som regel en smart og lønnsom investering.