Hvis du bruker video i din markedsføring så er det alltid lurt å planlegge hvert prosjekt godt, slik at du får best mulig effekt ut av din video. Her er noen tips til hva du bør tenke igjennom før du setter i gang med et videoprosjekt.
Når du starter på et nytt videoprosjekt er det viktig å tenke gjennom følgende punkter:
Hva ønsker du å oppnå med videoen?
Her er noen av de vanligste formålene med en video:
- Informere – Nå ut med viktig informasjon
- Reklamere – Nå ut med et godt tilbud, en kampanje for å selge noe.
- Forklare – Gi seeren innsikt i hvordan noe fungerer og hvordan problemer kan løses.
- Inspirere – Skape blest og øke interesse
Formålet kan være en kombinasjon av flere ting, men det er lurt å ha et hovedmål med videoen for å kunne gjøre den mest mulig målrettet.
Hva er budskapet?
Prøv å sette ord på essensen i det du vil formidle i videoen basert på formålet i punkt 1.
Hvem er målgruppen? Hvem er det mest hensiktsmessig å nå ut til?
Prøv å spesifisere hvilken gruppe mennesker som er mest aktuelle for å motta budskapet basert på kjønn, alder, sted, jobb, interesser osv.
Nå som disse punktene er avklart er det mye enklere å bestemme hva slags video du vil lage og hvordan den bør utformes.