Hvis du bruker video i din markedsføring så er det alltid lurt å planlegge hvert prosjekt godt, slik at du får best mulig effekt ut av din video. Her er noen tips til hva du bør tenke igjennom før du setter i gang med et videoprosjekt.

Når du starter på et nytt videoprosjekt er det viktig å tenke gjennom følgende punkter:

 

Hva ønsker du å oppnå med videoen?

Her er noen av de vanligste formålene med en video:

  • Informere – Nå ut med viktig informasjon
  • Reklamere – Nå ut med et godt tilbud, en kampanje for å selge noe.
  • Forklare – Gi seeren innsikt i hvordan noe fungerer og hvordan problemer kan løses.
  • Inspirere – Skape blest og øke interesse

Formålet kan være en kombinasjon av flere ting, men det er lurt å ha et hovedmål med videoen for å kunne gjøre den mest mulig målrettet.

Hva er budskapet?

Prøv å sette ord på essensen i det du vil formidle i videoen basert på formålet i punkt 1.

 

Hvem er målgruppen? Hvem er det mest hensiktsmessig å nå ut til?

Prøv å spesifisere hvilken gruppe mennesker som er mest aktuelle for å motta budskapet basert på kjønn, alder, sted, jobb, interesser osv.

Nå som disse punktene er avklart er det mye enklere å bestemme hva slags video du vil lage og  hvordan den bør utformes.

 

Kategorier: Blogg